Kandidatupplevelsen

Senaste tiden har jag studerat, intervjuat och reflekterat över kandidatupplevelsen i rekryteringsprocessen. Den består av flera delar

  1. Företagets karriärsida
    Är den tilltalande? Visar den vilka ni är och vad ni gör?
  2. Jobbsökande
    Har ni testat att själva söka jobb hos er? Är det enkelt att söka? Hur mycket information behöver kandidaten fylla i?
  3. Kommunikation
    Kandidater vill ha information om processen, ger ni dem det?
  4. Intervju
    Hur ni bemöter kandidaten innan, under och efter intervjun kan vara helt avgörande för kandidatupplevelsen! Tänk på att alla kandidater lägger mycket tid på att träffa er, att förbereda sig och att sedan efter intervjun gå och vänta på besked.
  5. Återkoppling
    Alla kandidater vill ha återkoppling efter intervju. Det är inte okej att skicka ett kort mail att ni gick vidare med andra (eller ännu värre, inte skicka något alls…). Ta er tid och prata med kandidaten om hur ni upplevde denne och vad det ev. föll på.
  6. Kontakt efter rekryteringsprocessen
    Så, ni har hittat en person att anställa. Hur gör ni med de andra som la mycket tid på er, som vill jobba hos er? Här har ni gratis ambassadörer för erat företag, om ni spelat era kort rätt vill säga!

Jag är övertygad om att kandidatupplevelsen är en mycket större del av företagens arbetsgivarvarumärke än vad de flesta tror. Låt oss förändra det, vi behöver hitta nya sätt att jobba med kandidater och låta dom vara en aktiv del såväl under som efter rekryteringsprocessen.

Håller ni med?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *